حسن بشیر؛ امیررضا تمدن؛ امین میرشکاری سلیمانی
چکیده
با گسترش روز افزون استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ بهطوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف مینماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و بهویژه پس از انتخابات ...
بیشتر
با گسترش روز افزون استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ بهطوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف مینماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و بهویژه پس از انتخابات سال 2016 در ایالات متحده امریکا بهعنوان یکی از شیوه های نوین در مدیریت افکار عمومی از آن یاد میشود، مسأله «دستکاری اجتماعی » است. نگارندگان معتقدند ایران، بهدلیل قرارگرفتن در موقعیت ارتباطی برجسته، یکی از کشورهایی است که در معرض دستکاری اجتماعی خصمانه از سوی قدرتهای خارجی منطقهای و فرامنطقهای قرار میگیرد. به همین منظور با چارچوب دستکاری اجتماعی خصمانه، اقدامات سایبری عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. برای پژوهش حاضر، با روش ماشینی بیش از 900 هزار داده مرتبط با ایران به زبان عربی از شبکه اجتماعی توییتر از سال 2021 تا 2022 میلادی استخراج گردید؛ سپس با استفاده از روش تحلیل شبکه، فعالیت کاربران عربستانی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که عربستان سعودی با تکنیک های دستکاری اجتماعی خصمانه به ویژه با سرمایه گذاری بر ابزارهای سایبری، در صدد بیاعتبارکردن، بیثباتسازی، تضعیف و بعضاً ترویج گروههای خاص و مؤسساتی است که برای قدرت رقابتی کشور هدف مهم هستند.